Bluegreen
EN
BLUEGREEN GROUP | 22.06.2023

Marine Donut klargjøres for sjøsetting: – Lekteren er på plass

Det kreves både kløkt, styrke og presisjon når en “smultring” på over 500 tonn skal transporteres 510 nautiske mil langs norskekysten. Den største utfordringen er å få den fra anleggskaia og over på lekteren.

Sondre Thorsen er driftsdirektør i Bluegreen og har ansvar for sjøsetting og utskiping av Marine Donut.  

– Lekteren fra BOA er 140 meter lang og 36 meter bred. Likevel er den for smal for Donuten, som har en radius på 55 meter. Vi har derfor sveiset på “avstivere” på sidene, og så kommer anlegget til å gå ca 10 meter på utsiden av dem igjen, sier Sondre og peker ut på den enorme lekteren som ligger ankret opp med tykke tau.

BOA er et Trondheimsbasert selskap som har drevet med sjøsetting av skip og offshoreinstallasjoner siden 70-tallet. Vi tipper at dette er deres første “smultring”... 

Skal trekkes ut på lekteren ved hjelp av “traller”.

Det vrimler av hektisk aktivitet på anleggsområdet. Flere lifter og kraner er i sving, og på plassen foran Marine Donut står det nå et stort antall “traller”. De er fra nederlandske Mammoet, et selskap som har spesialisert seg på “any heavy lifting or transportation challenge”, verden over, som de skriver på nettsiden sin. En plastkonstruksjon på over 500 tonn er ingen utfordring for disse gutta! 

– Nå er øvelsen å senke den lekteren slik at den er på nivå med kaikanten, forklarer Sondre. – Deretter skal Donuten jekkes opp slik at Mammoet kan kjøre “trallene” som skal dra Donut over på lekterne under. Det vil gå ca en dag på å jekke opp, og 10 timer på å kjøre den ut.

–  Og så skal vi gjøre Donuten 110 % ferdig mens den ligger på lekteren. Det vil trolig ta et par dager. Deretter skal den sikres med 100 stroppepunkt, før det bærer avsted til Sekken utenfor Molde. 

Forventer “smooth sailing”.

Det er 510 nautiske mil mellom Bamble og Molde, en rute som går forbi flere værutsatte områder, blant annet beryktede Stadt. Sondre er likevel ikke bekymret for den dyrebare lasten.

– Vi er heldige med årstiden og har satt lave bølgehøyder som kriterie. Det betyr at vi må legge til havn dersom det skulle bli dårlig vær, sier han. – Men værmeldingen er lovende!

Prosessen med å losse av Marine Donut er heldigvis betydelig enklere en å laste den.

– Når den kommer frem til Romsdalsfjorden kjører vi bakenden på lekteren inn på grunna og senker tårna slik at lekteren ligger på ca 15 meters dyp. Da flyter Donuten av. Til slutt pumper vi den tom for vann slik at den flyter opp, forklarer Sondre.

– Det er ikke umulig at beboere og hyttefolk langs kysten kommer til å bli overrasket når  verdens største “smultring” plutselig seiler forbi! 

Sondre Thorsen

Driftsdirektør

Email E-post

Phone 99 56 93 20